Robottikuriirit

Automaation nopea kehitys ja jatkuvasti kasvava kysyntä verkkokaupankäynnissä voivat pian tasoittaa tietä robotti- ja drone-teknologian laajalle käyttöönotolle tuotteiden niin sanotussa ”viimeisen kilometrin” toimituksessa. Robottikuriirien käyttö voisi ratkaista useita logistiikan tehottomuuteen liittyviä ongelmia. Näihin lukeutuvat esimerkiksi korkeat työvoimakustannukset, liiallinen energiankulutus ja liikenneruuhkat. Robottikuriirien käyttö todennäköisesti mullistaa ja muuttaa logistiikkaverkostoja tulevaisuudessa.  

 

Taustaa

Viimeisen kilometrin kuljetuksella tarkoitetaan tavaroiden viemistä paikallisesta varastosta vastaanottajalle. Tämä on koko logistiikkaketjun kallein ja tehottomin vaihe. Koska tällä hetkellä ajoneuvoja kuljettavat ihmiset toimittavat tuotteita vastaanottajille, jakeluprosessi vie aikaa ja pahentaa ruuhkaa. Lisäksi logistiikkateollisuus on joutunut verkkokaupankäynnin kasvun ja siitä seuranneen tavaroiden suuren tilausmäärän aiheuttaman haasteen eteen. Siksi itsenäisesti kävelevien, ajavien, pyörivien tai mönkivien robottien ja dronejen mahdollista käyttöä logistiikan optimoinnissa odotetaan ratkaisuksi ongelmiin.  

Yhä useammat yritykset ovat testanneet ja käyttävät drone-teknologiaa tai automatisoituja robottiajoneuvoja mahdollisena vaihtoehtona tai täydennyksenä tavanomaiselle, ihmisen suorittamalle jakelulle. Amazon suunnittelee esimerkiksi 30 minuutin kotiinkuljetuspalvelua, jossa yhdistyvät zeppeliineillä kuljetettava irtotavara ja ”viimeisen kilometrin” kuljetusdronet. Joissakin kaupungeissa on jo käytössä myös Nuron ja Starshipin kaltaisten start up -yritysten kehittämiä autonomisia jakeluautoja.  

Hyvin harvat kuljetusrobotit ja dronet ovat tällä hetkellä käytössä esimerkiksi turvallisuuden testaukseen liittyvien sääntelyesteiden vuoksi. Koska viimeisen kilometrin toimituksen optimoinnilla on kuitenkin korkea kysyntä, voi olla, että jalkakäytävillä tai pyöräkaistalla kulkevat kuljetusrobotit ja pihalle laskeutuvat dronet yleistyvät tulevaisuudessa.  

Vaikutuksia

Asiakkaat vaativat yhä enemmän nopeampia toimituksia ja toimitusten mukauttamista. Dronen tai robotin tuoma toimitus sekä puhelinsovellus, jonka avulla tieto on jäljitettävissä ja aikataulutus sekä toimitusaika ovat joustavia, voisivat tarjota ratkaisun asiakkaiden tarpeisiin. Ympäristön kannalta tällainen ratkaisu voisi olla myös paljon tehokkaampi kuin tavanomainen ajoneuvoilla tehtävä jakelupalvelu, joka kuluttaa energiaa ja aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä  

Verkkokaupankäynnin yleistyessä nopeasti liikenneruuhkat ovat lisääntyneet huomattavasti erityisesti tiheään asutuilla alueilla. Robottikuriirien laajamittainen käyttöönotto voisi vähentää ruuhkia ja lyhentää matkustusaikaa huomattavasti. Jälleenmyyjät voisivat näin tarjota asiakkailleen entistä nopeampia ja tehokkaampia jakelupalveluja. Disruptiiviset teknologiat muuttavat todennäköisesti logistiikkaverkostoja seuraavien vuosien aikana.  

Lisää tietoa

EK_ilmiöt-sivu_banneri