Z-sukupolvi työmarkkinoille

Osa Z-sukupolven vanhimmista edustajista on jo saapunut työmarkkinoille, ja loput heistä siirtyvät sinne tulevalla vuosikymmenellä. Tällöin tämän diginatiivin ja globaalien kriisien keskellä kasvaneen sukupolven vaikutukset on otettava viimeistään huomioon.

Taustaa

Z-sukupolveksi kutsutaan Y-sukupolven jälkeisiä ikäluokkia, jotka määritellään usein syntyneiksi 1990-luvun puolivälin jälkeen. Vaikka sukupolvien määrittely ei ole yksiselitteistä ja tarkat vuosiluvut ovat vain suuntaa-antavia, yhdistää näitä vuosituhannen vaihteen taitteessa ja kymmenen vuotta sen jälkeen syntyneitä yksi keskeinen asia: internetin käyttöönotto ja leviäminen on heille vain opittua historiaa, sillä netti on ollut olemassa koko heidän elinikänsä. Z-sukupolven edustajia kutsutaankin usein diginatiiveiksi, sillä he ovat kasvaneet keskellä digitaalisuutta, sosiaalista mediaa ja kosketusnäyttöjä. Tämän vuoksi heidän tapansa suhtautua teknologiaan ja käyttää sitä eroaa vanhemmista ikäluokista.

Z-sukupolvi on varttunut aikana, jolloin suuret taloudelliset kriisit ovat vavisuttaneet maailmaa ja lisänneet epävarmuutta. Tästä syystä sen edustajat ovat edeltäjiään pragmaattisempia: vakavaraisuus, pysyvä työ ja säästäminen ovat heille tärkeitä arvoja. Huolimatta näistä käytännönläheisistä arvostuksista Z-sukupolvi pitää myös yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa äärimmäisen tärkeinä asioina ja se odottaa, että ne myös toteutuvat sekä työpaikalla että yhteiskunnassa.

Osa sukupolven edustajista on vielä hyvin herkässä iässä, jolloin arvot ja asenteet ovat yhä kehittymässä voimakkaasti. Maailman tämänhetkiset tapahtumat tulevat siis muokkaamaan vielä usean tämän sukupolven edustajan ajattelua.

Vaikutuksia

Z-sukupolvi tulee vaatimaan työantajiltaan tehokkaita ja saumattomasti toimivia teknologisia työvälineitä. Digitaalisessa ympäristössä yhteistyön tekeminen on heille luonnollinen ja itsestään selvä tapa hoitaa nopeasti asioita. He haluavat läpinäkyvyyttä eivätkä tyydy auktoriteettien antamaan tietoon kyseenalaistamatta tai etsimättä itse lisätietoa. Johtajilta he kaipaavat mentorimaista otetta ja selkeitä pelisääntöjä. Työtä Z-sukupolven edustajat haluavat tehdä joustavassa ympäristössä, ja he odottavat myös, että voivat sekä työskennellä organisaatiossa erilaisissa rooleissa että edetä urallaan.

Lisää tietoa


EK_ilmiöt-sivu_banneri