OKR, eli Objectives and Key Results, on tavoitteiden johtamisen malli, jonka avulla ylätason...
Muita menetelmiä
Palvelupolku
Palvelupolku kuvaa palvelukokemuksen lineaarisena polkuna asiakkaan näkökulmasta. Palvelupolun...
Palvelukonsepti
Palvelukonsepti on suunnitellun palvelun kokonaiskuvaus, jossa käydään läpi palvelun keskeinen...
Persoona
Persoonakuvaus auttaa ymmärtämään palvelun asiakasta tai käyttäjää syvällisemmin. Asiakas- tai käyttäjäpersoona kuvaa kuvitteellisen henkilön, joka edustaa tiettyä ryhmää ja antaa kasvot tietylle käyttäytymismallille tai toimintatavalle. Hyvin tehty persoonakuvaus varmistaa, että asiakkaiden ääni tulee kuuluviin ja tuo asiakkaat luontevaksi osaksi kehitystyötä.
Menetelmäpohjan käyttö
Ennen menetelmäpohjan täyttämistä tulee olla hyvä ymmärrys persoonakuvauksen kohteesta. Ymmärrys voi pohjautua esimerkiksi asiakashaastatteluihin, käyttäjien havainnointiin tai muuhun kerättyyn dataan. Menetelmäpohjia täytetään yksi kutakin persoonaa kohden. Suositeltava määrä persoonia on noin 3-5, ja niiden on hyvä kattaa palvelun keskeisimmät asiakas-/käyttäjäryhmät.
Osallistujamäärä: 1-6
Täyttöaika: 0,5-1 h