Aitous näkyy ja tuntuu

Sanotaan, että jos harjoittelet 10 000 tuntia mitä tahansa urheilulajia, sinusta tulee lajissa kuin lajissa maailman huipputasoa. Mutta miksi tämä sama ei päde yritysjohtamiseen?

Muutokselle avoin menestyy

Johtaminen on jatkuvaa oppimista, joka ei koskaan lopu - koska yritysten toimintaympäristö muuttuu koko ajan ja yhä kiihtyvällä vauhdilla. Vuosi 2020 jää varmasti kaikkien mieleen enemmän tai vähemmän ennustettavana pyörremyrskynä, joka opetti meille miten haavoittuvia kaikista vahvimmatkin voivat olla.

Toimintaympäristön haastavuus ja pelin sääntöjen jatkuva muuttuminen pakottavat meidät ajattelemaan jatkuvasti uudelleen. Jos suljemme silmämme ympäristöltä tai ihmisiltä, on riskinä, että kadotamme suunnan ja jäämme pyörremyrskyn silmään.

Johtajan tärkein tehtävä

Yksi vaikuttavimmista henkilöistä, joita olen saanut olla livenä kuulemassa, on Brene Brown, joka on myös kirjoittanut yhden lempikirjoistani ”Dare to Lead”. Suosittelen kirjaa erittäin lämpimästi ja äänikirjana Brenen itsensä lukemana se on miellyttävä kokemus. Kirjassa puhutaan paljon inhimillisyydestä ja empatiasta, ja yksi mietelauseista onkin ”Clear is kind.” Tällä viitataan siihen, että johtajan yksi tärkeimpiä tehtäviä on luoda selkeyttä. Ajatus on itselleni looginen, koska kuten yllä kuvasin, on alati muuttuvan toimintaympäristömme yksi peruselementtejä jatkuva epävarmuus, joka huonoimmassa tilanteessa heijastuu koko organisaatioon.

Selkeys luo turvaa

Johtajan tehtävänä on siis luoda selkeyttä, joka luo turvallisuutta. Mutta miten se tehdään, jos sitä ei ole näkyvissä? Brene Brownin mukaan tässä juuri mukaan kuvioon astuvat inhimillisyys ja empatia. Selkeys luodaan niin pitkälle kuin mahdollista: olipa se sitten kuukauden, viikon tai päivän päähän.

Tämä edellyttää meitä pohtimaan, kuinka hyvin me tunnemme työkaverimme. Kuinka usein ja miten me heitä kohtaamme ja mitä noissa kohtaamistilanteissa tapahtuu? Millainen jälki niistä jää? Ovatko ne rohkaisevia ja kuuntelevia? Nämä kohtaamiset vuonna 2020 ovat varmasti hyvin monen organisaation pohdittavana. Kuinka inhimillisyys ja empatia toteutuvat etänä? Kuinka luomme turvallisuutta ja selkeyttä?

Inhimillisyys yhdistää

Empatia tarkoittaa sitä, että osaa katsoa asioita toisen henkilön näkökulmasta. Itse ajattelen siten, että inhimillisyys ja empatia kulkevat käsi kädessä. Jos me uskallamme itse olla inhimillisiä kaikissa kohtaamisissamme, haluamme tuntea ja kuulla toisen osapuolen huolen. Mitä paremmin tunnemme ja kuulemme eri ihmiset ympärillämme, sitä paremmin tunnistamme myös ne asiat, jotka luovat selkeyttä tulevaisuuteen. Aitous yhdistää ja avaa keskustelukanavia.

Tämä ajattelu on laajennettavissa aina oman tiimin tai organisaation kohtaamispisteistä ketterään kehittämiseen ja asiakaskokemuksen johtamiseen saakka. Ymmärrämmekö tai tiedämmekö mitä huolia juuri meidän asiakkaamme kohtaavat? Huolia, jotka me voisimme ratkaista? Kohtaammeko asiakkaan inhimillisesti kanavasta riippumatta? Toimimmeko yrityksemme arvojen mukaisesti kaikissa tilanteissa ja valinnoissa? Nämä ovat isoja ratkaistavia kysymyksiä, joiden realistinen tarkastelu ei ole helposti toteutettu.

Asiakkaiden arvostuksissa nousee yhä korkeammalle yritysten läpinäkyvyys ja aitous. Se näkyy ja tuntuu, kun se on syvällä arvoissa saakka ja nousee sieltä tekemisen tasolle. Asiakkaat haluavat olla mukana kehityksessä ja osana yhteisöä.

Ajatuksesta konkretiaan

Lumme Energiassa me olemme ratkoneet näitä haasteita pienin konkreettisin askelin. Meillä on ollut muutaman vuoden toiminnassa asiakaspaneeli, jossa on tällä hetkellä jo yli 2500 jäsentä. Tämän paneelin aktiivinen ote erilaisiin kyselyihin ja asioihin yllättää minut kerta toisensa jälkeen. Vaikka olemmekin tässä asiassa vielä hyvin alkuvaiheessa, on kokemus jo tähän mennessä erittäin positiivinen. Tulevaisuudessa aiommekin kehittää tätä yhteisöä sekä muita asiakkaiden osallistamisen keinoja yhä pidemmälle.

Me haluamme olla aidosti läsnä myös sähköisissä kanavissa ja välitämme.

Tekojen ei aina tarvitse olla suuria ollakseen merkityksellisiä. Niin Lumme Energian henkilöstö kuin asiakkaatkin ovat arvostaneet luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen tähtäävissä hankkeissa mukana oloa.

Aitous nousee arvoista

Lumme Energia on mukana mm. Itä-Suomen jokitalkkari -hankkeessa kunnostamassa kaupunkipurojen kutupaikkoja ja on suurin yksittäinen tukija Elinvoimainen Järvilohi -hankkeessa. Näissä hankkeissa tehdään työtä oikeasti sydämellä. Etsitään ja ratkotaan yhdessä eteen tulevia haasteita, keskustellaan ja jaetaan tietoa. Olen itse saanut seurata hankkeita enemmän tai vähemmän Lumme Energian aloituksesta syyskuusta 2017 saakka ja nyt marraskuussa pääsen myös kahlaamaan jokeen saakka asiantuntijan opastuksella. Uhanalaisen lajin kutemisen onnistuminen tai kalanpoikasten selviäminen ovat niitä pieniä, suuria iloja tämän koronavuoden keskellä. Olemme ehkä olleet auttamassa jossakin pienessä, mutta hyvin merkityksellisessä asiassa yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Aitoutta ei voi kopioida, ostaa tai rakentaa päälle. Se tulee arvoista ja näkyy ja tuntuu kanavasta riippumatta sekä myös pyörremyrskyn keskellä.

Gallant