Ennen asiakastutkimuksen aloittamista on tärkeää laatia tutkimussuunnitelma, joka auttaa...
Muita menetelmiä
Tulevaisuuskuvan rakentaminen
Tulevaisuuskuvan rakentaminen on tapa muodostaa tarinallinen kuvaus valitusta tulevaisuuden...
2x2 skenaariot
Skenaariot ovat keskeisin osa tulevaisuuden ennakoinnin prosessia. Tulevaisuuden ennakoinnissa...
Empatiakartta
Empatiakartta auttaa nimensä mukaisesti tuntemaan empatiaa palvelun asiakasta tai käyttäjää kohtaan. Empatiakartan avulla pureudutaan syvemmälle ihmisen kokemukseen ja tarpeisiin kartoittamalla tämän toimintaa eri näkökulmista: sanoja, tekoja, tunteita, ajatuksia ja havaintoja. Empaattinen lähestyminen palvelun käyttäjiin ja asiakkaisiin varmistaa erilaisten tarpeiden huomioimisen palvelukehityksessä.
Menetelmäpohjan käyttö
Ennen menetelmäpohjan täyttämistä tulee olla ymmärrys asiakas- tai käyttäjäpersoonasta. Ymmärrys voi pohjautua esimerkiksi asiakashaastatteluihin, käyttäjien havainnointiin tai muuhun kerättyyn dataan. Pohjaa voidaan hyödyntää myös oletusten jakamiseen, ideointiin ja keskusteluun ryhmässä, jos käyttäjätutkimusta ei ole tehty.
Osallistujamäärä: 1-6
Täyttöaika: 0,5-1 h